Heb jij al een marketing en sales funnel?

Sales

Je hoort vaak dat de wereld van marketing is veranderd. Dat klopt, er zijn veel nieuwe mogelijkheden bijgekomen. Maar vaak denkt men dat Social hetgeen is waarop je business moet draaien wanneer je aan lead generatie wilt doen. Niets is minder waar. Het is een combinatie van verschillende elementen die aanééngeschakeld is in een soort denkbeeldige ketting. Je hoort de term funnel steeds meer. Daar zit de kracht. Maar vaak gaat het daar al mis. Bedrijven starten een LinkedIn-campagne maar vergeten door te pakken met bijvoorbeeld een landingpage op hun eigen pagina zodat je een bezoeker kan converteren naar een lead. 

Voordat we overgaan tot de stappen die er nodig zijn om een marketing of sales funnel te maken, lijkt het me eerst handig uit te leggen waarom het hebben van een funnel belangrijk is en uiteindelijk tot meer klanten zal gaan leiden. In deze blog deel ik dé 3 redenen waarom jij NU moet starten met een funnel.

Wat is een funnel eigenlijk?

We beginnen eerst maar eens bij de basics. Wat is een funnel eigenlijk? In de online marketing-wereld kun je een funnel zien als de weg die een persoon bewandelt vanaf het moment dat die persoon met jouw business in aanraking komt, tot het moment dat die persoon klant wordt. Hetzelfde principe wordt gebruikt bij Ikea. Je kan het zien als een uitgestippelde route die iemand doorloopt vanaf de eerste kennismaking tot aan het verkoopmoment. Een goede funnel zorgt ervoor dat je leads verzamelt en deze leads uiteindelijk omtovert tot klanten.

Verschil tussen een marketing en sales funnel

Er bestaan twee soorten funnels. Een marketing en een sales funnel. Waar je bij de marketing funnel je vooral focust op bekendheid creëren bij de doelgroep, focus je bij de sales funnel voornamelijk op het verleiden van de doelgroep tot het doen van een aankoop. Naar mijn mening heb je beide funnels nodig, die ik eigenlijk weer onderverdeel in drie funnels: de Kennis-funnel (de klant leert jou en jouw product kennen), de Like-funnel (de klant wordt fan van jou en jouw product) en de Trust-funnel (de klant vertrouwt jou en gaat over tot aankoop). De Kennis en de Like funnel zijn daarbij de marketing funnels en de Trust-funnel is de sales funnel.

3 redenen om nu te starten met een funnel


1. Je neemt de klant mee door de ‘customer journey’

Jouw klant legt een reis af, van het eerste moment van kennismaking tot aan aankoop, ook wel de customer journey genoemd. Via een funnel kun je jouw potentiële klant stap voor stap begeleiden door het verkoopproces. Klanten willen graag door deze journey heen geholpen worden tot het maken van een aankoopkeuze. Wanneer je een sales funnel hebt help je jouw klanten een handje en neem je ze stap voor stap mee in de klantreis. Je geeft ze relevante informatie op het juiste moment, zodat ze een weloverwogen beslissing kunnen nemen.


2. Je houdt rekening met de mindset van een potentiële klant

Er zijn 3 fases die jouw potentiële klant doorloopt in zijn aankoopproces voordat hij klant bij je wordt. Eerder heb ik deze al kort benoemd. De Kennis-fase, de Like-fase en de Trust-fase. Wanneer je hier geen rekening mee houdt dan is de kans groot dat je je lead kwijtraakt. Vertrouwen is het resultaat van de relatie. En dat is zonde! Een goed doordachte funnel op basis van deze drie fasen helpt jou om rekening te houden met deze mindsets: jouw leads leren je kennen, bouwen een band met je op, gaan je leuk vinden en uiteindelijk krijgen ze het vertrouwen in jou en gaan ze over tot aankoop.


3. Je creëert een schaalbaar bedrijfsmodel

Uiteindelijk is dit iets wat iedere ondernemer graag wil: een schaalbaar bedrijfsmodel. Een funnel helpt voor het schaalbaar maken van jouw business. Via een funnel kun je op de automatische piloot gaan verkopen. Je hoeft niet constant klanten op te gaan bellen om jouw product te verkopen of iedereen handmatig een e-mail te sturen. Een geautomatiseerde funnel zorgt ervoor dat jouw potentiële klant op je eigen tempo de klantreis bewandelt. Je verkoopt precies op het goede moment wanneer jouw potentiële klant daar ready voor is.

Dit waren mijn 3 belangrijke redenen waarom je nu moet starten met een funnel. Mocht je hierbij hulp willen hebben, ik help jou graag. Stuur me een berichtje, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Liefs,
Daniëlle