Een marketingbureau inhuren of alles zelf doen? #growsmart

Als je klanten wilt hebben, dan zal je als bedrijf actiever met marketing aan de slag moeten gaan; je hebt dan een aantal keuzes. Afhankelijk van de branche waarin je werkt en aan wie je verkoopt, is er een breed scala aan doeltreffende marketingstrategieën. 

Maar voordat je je zorgen maakt over de strategie, is er een andere belangrijke beslissing die je eerst moet nemen. Schakel je een extern marketingbureau in of werk je met een interne marketingafdeling?

Het opzetten van een eigen marketingafdeling heeft zo zijn voordelen. Je beschikt dan over een afdeling met eigen personeel dat je nauwlettend in de gaten kan houden en aansturen. De afdeling kan bovendien meegroeien met het bedrijf. Maar het aannemen van extra marketingmedewerkers heeft ook een aantal valkuilen. Één persoon aannemen is al duur, laat staan een heel team. 

Als je Indeed.com en andere vacaturesites doorneemt, zie je heel veel advertenties van bedrijven op zoek naar dat ene zeldzame marketingtalent: iemand die copywriting, design, webontwikkeling en SEO aankan, en daarbij ook nog eens heel precies, professioneel en accuraat is. Maar heel simpel, een enkele marketeer kan gewoon niet de output van een heel team aan. Bovendien is het inhuren van een hele interne afdeling voor kleine tot middelgrote bedrijven niet altijd haalbaar.

Wanneer je een marketingbureau inhuurt, onderteken je een contract, in plaats van salarissen en andere soorten compensatie voor eigen werknemers te betalen. Met die overeenkomst profiteer je van het werk van tekstschrijvers, ontwerpers, webontwikkelaars en SEO-experts voor een fractie van de maandelijkse of jaarlijkse kosten. En, met een bureau kun je je marketinginspanningen vrijwel onmiddellijk uitvoeren. Je hoeft niet eerst iemand in te werken en op te leiden. Daarnaast kan je je maandbudget maandelijks aanpassen op de inkomsten en de resultaten van je bedrijf.

Kostenafweging

Het is simpelweg minder duur om een ​​marketingbureau in te huren dan een intern team. In veel gevallen is zelfs een uitzendbureau al veel goedkoper dan één enkele medewerker. Chief Marketing Officers (CMO) verdienen een gemiddeld jaarsalaris van € 80.985,00.

Mid-level marketingprofessionals verdienen gemiddeld € 41.218 per jaar. Als je een interne marketeer of een CMO inhuurt, betaal je bovendien meer dan alleen hun loon. Overheadkosten voor fulltime werknemers, inclusief training, pauzes, vakantietijd, ziekte en andere vergoedingen, kunnen tot zo’n 30% meer kosten dan hun jaarsalaris.

Dit zijn de gemiddelde salarissen voor de verschillende soorten marketing professionals:

Brand Manager: € 67.353
Copywriter: €47.441
Digital Strategist: €58.454
Graphic Designer: €41.656
Programmer: €54.617
Project Manager: €57.268
SEO Specialist: €42.952

Social Media Strategist: €57.744
Web Designer: €48.667
Web Developer: €57.758

Als je alleen een copywriter en een webdesigner inhuurt, dan kost je dat ongeveer € 96.108 per jaar, of € 8.000 per maand. Als je daarbij de overhead optelt, dan kost je dat ongeveer € 125.000 per jaar of € 10.410 per maand. 

Huur je een heel team in met al de genoemde specialisaties, dan kost je dat zo’n € 533.900 per jaar, of € 44.500 per maand. Tel daarbij op de overhead en dan wordt dat € 694.000 per jaar of €57.800 per maand.

Bron: salarissen Marketing | Glassdoor

Ook moet je rekening houden met de bijbehorende kosten van materialen, software en andere marketingtools. Als je niet toevallig extra computers hebt staan, moet je hierin investeren. Je zult ruimte moeten maken voor het nieuwe team op kantoor en hun werkplek inrichten met bureaus, stoelen, en ga zo maar door. 

Om ontwerpen te maken, websites te bouwen en statistieken te monitoren, hebben je interne marketeers toegang nodig tot bepaalde programma’s, waarvan sommige behoorlijk prijzig zijn. Volgens sommige schattingen gebruiken de digitale marketeers van tegenwoordig al meer dan 100 verschillende softwareprogramma’s om hun werk te doen. De meest gebruikte programma’s door marketeers zijn CRM’s, ontwerp- en illustratie programma’s, creatieve clouddiensten, cloudopslag, marketing automatiseringsprogramma’s en analysetools.

Tijdsbesteding

Een van de redenen waarom marketingafdelingen het zwaar hebben, is dat ze onderbezet zijn. Dat heeft als gevolg dat werknemers verschillende rollen hebben om toch alle marketinginspanningen uit te voeren. Vanwege de kosten van het inhuren van een volledig team van marketing professionals, is het niet verwonderlijk dat leidinggevenden hun werknemers vragen om nog meer te leveren dan wat er in hun functieomschrijving staat. Dit gebrek aan specialisatie leidt in de praktijk al vaak tot fouten en maakt marketing een traag en moeizaam proces.

Daarbij kan het verloop van personeel je marketinginspanningen nog eens extra vertragen. De benodigde tijd die bedrijven nodig hebben om een nieuwe werknemer in dienst te nemen, verschilt per bedrijfstak, maar gemiddeld duurt het 29 werkdagen om een vacature te vervullen. Vanwege de explosieve groei van digitale marketing in de afgelopen jaren, kan het voor marketingfuncties zelfs nog langer duren voor deze worden ingevuld.

Is een medewerker eenmaal aangenomen, dan doorloopt hij eerst nog een introductiefase voordat hij echt productief is. Het kan drie tot zes maanden duren voordat een werknemer voldoende kennis heeft en goed functioneert in zijn nieuwe baan. 

Alles bij elkaar opgeteld, betekent dat het vervullen van één enkele marketingbaan met een effectieve marketing professional al gauw meer dan 7 maanden duurt: het grootste deel van een jaar.

Schakel je een marketingbureau in, dan huur je een extern team in met gespecialiseerde medewerkers die al helemaal op hun plek zijn in hun huidige functie. Ze rapporteren bovendien aan hun eigen leidinggevende, dus jij hoeft geen uren hoeft te besteden aan hun coaching en begeleiding.

Als je je marketing uitbesteedt, hoef je je verkoopteam of andere werknemers niet te vragen naast hun werk nog extra taken op zich te nemen waar ze misschien niet goed in zijn, zoals het creëren van aantrekkelijk verkoopmateriaal. Evengoed profiteer je van de voordelen van een volledig team zonder dat je tijd verspild met wachten tot potentiële kandidaten zich aanmelden en gewend zijn aan hun nieuwe functies.

Marketing vereist een team van specialisten


Een marketingbureau bestaat uit professionals die de essentiële vaardigheden hebben die nodig zijn voor de marketingstrategieën van vandaag. Zelfs op veel van de interne marketingafdelingen is momenteel een tekort aan bepaalde marketingvaardigheden. Slechts 8% van de leidinggevenden bij grote bedrijven gelooft dat hun interne marketingmedewerkers “sterk” zijn op alle gebieden van digitale marketing. De vaardigheden van interne teams blijven met maar liefst 37% achter, in termen van nieuwe marketingstrategieën, zoals digitaal en inbound, en het gebruik van de vereiste technologieën om deze te implementeren.

Wanneer je besluit om je marketing zelf uit te voeren door een enkele marketing professional in te huren, kun je geluk hebben tijdens je zoektocht naar de geschikte kandidaat en iemand vinden die goed gekwalificeerd is. Misschien vind je een veelzijdig persoon die zowel kan ontwerpen, als teksten schrijven en ook nog eens websites ontwikkelt. 

Maar zelfs als je die persoon vindt, dan zal hij of zij waarschijnlijk een hoge salaris vereiste hebben vanwege al die vaardigheden. Houd er ook rekening mee dat er beperkingen zijn aan het vertrouwen dat je kan stellen in één persoon voor al je marketinginspanningen.

Volgens sommige schattingen is de gemiddelde werknemer maar 3 uur per werkdag echt productief. Om marketingstrategieën snel via meerdere kanalen te implementeren, heb je dus meer dan één persoon nodig. Je hebt een team van gespecialiseerde personen nodig. De marketing professionals waaruit een team van een bureau bestaat, hebben jarenlang gestudeerd om zich in hun specifieke vaardigheden te bekwamen. 

Een gekwalificeerde copywriter bijvoorbeeld, heeft meestal een 4-jarige opleiding gehad in de Nederlandse taal of creatief schrijven, en zal ook andere opleidingen op het gebied van professioneel schrijven hebben gevolgd. Een webdesigner zal maanden of jaren getraind zijn in het gebruik van specifieke web ontwerpprogramma’s voor hij echt competent is hierin. Veel designers zijn afgestudeerd in kunst, illustratie of design en hebben dan ook oog voor esthetiek.

Transparantie en verantwoording

Een van de grootste drempels die leidinggevenden ervan weerhoudt om gebruik te maken van een marketingbureau, is de kwestie van transparantie en verantwoording. Omdat de ingehuurde krachten geen eigen personeel zijn, maak je je misschien zorgen of ze wel hun beloftes nakomen. 

Om zeker te weten dat ze dat doen, is het goed om op zoek te gaan naar een marketingbureau dat toegang geeft tot al je projecten terwijl ze nog vorm krijgen. Door een goedkeuringsproces in te richten waarin je kunt meekijken, terwijl zij ontwerpen, teksten en berichten voor je maken, garandeer je voor jezelf dat alles wat ze produceren voldoet aan jouw normen.

Ook zullen goede bureaus je toegang geven tot webanalyses, marketingrapportage en andere hulpprogramma’s voor statistieken, als je niet zelf de statistieken meet. Of in ieder geval op de afgesproken tijden gedetailleerde rapporten aanleveren. Hiermee houd je het aantal websitebezoekers bij, het aantal leads dat je hebt gegenereerd en het aantal nieuwe klanten sinds je met het bureau bent gestart.

Als je deze statistieken over verloop van tijd bekijkt, zie je de effectiviteit van de marketinginspanningen.

Statistieken maken het dus ook mogelijk om het bureau verantwoordelijk te houden voor de resultaten. Als je niet zoveel groei ziet als je zou willen, dan kun je met het bureau overleggen welke strategieën effectiever zijn en deze vervolgens implementeren. Het bureau weet ook dat de verlenging van hun contract afhankelijk is van de resultaten die ze opleveren.

Zoek vooral naar marketingbureaus die nieuwsgierig zijn naar jouw bedrijf, de fijne kneepjes van jouw vak en hoe ze je kunnen helpen. Vertrouw op bureaus die de belangrijkste capaciteiten, zoals SEO en content creatie, in huis hebben en hiervoor niet afhankelijk zijn van andere aannemers. Heb je een bureau op het oog? Stel hen dan vragen over hoe ze van plan zijn de resultaten van hun werk met jou te delen en op te leveren.

Moet je een marketingbureau inzetten?

Uit een enquête van MarketingProfs, een opleidingsinstituut voor marketing, bleek dat de meerderheid van de ondervraagde bedrijfsleiders de samenwerking met hun bureau als ‘goed’ of ‘uitstekend’ beoordeelt. De meerderheid van de respondenten zei dat ook ze hun marketingbureau als zakenpartner zien, niet alleen als kostenpost. 

Volgens Steve Olenski, een marketing content specialist van Forbes Magazine”,bestaan ​​digitale marketingbureaus uit ervaren professionals die tastbare waarde kunnen bieden bij het definiëren en verspreiden van de aantrekkelijkheid van je merk onder toonaangevende spelers in de branche”. Deze focus helpt je om echte resultaten te behalen die gunstig zijn voor je bedrijf.

Door met een marketingbureau te werken, kun je professionals raadplegen om een end-to-end marketingstrategie te ontwikkelen. Als dit eenmaal begint te lopen, zul je de voordelen van je inspanningen zien: meer leads, meer webverkeer, meer bekendheid en meer klanten. Wanneer je een marketinginitiatief start, is het zaak om dit in beweging houden om te blijven groeien. 

Kortom: marketing stopt nooit. Zodra je je activiteiten stopzet, zie je onmiddellijk een daling van het webverkeer en droogt het aantal leads al snel op.

Misschien wil je gewoon een paar pagina’s aan je website toevoegen, of ben je klaar om vol in te zetten op content marketing om nieuwe leads te genereren. Misschien heb je geen idee waar je moet beginnen. Als je eenmaal hebt besloten dat je bedrijf er baat bij heeft door je marketinginspanningen te intensiveren, is het zeker het overwegen waard om een ​​bureau in te schakelen. Vooral als je niet de kosten wilt maken voor het opzetten van een interne marketing afdeling of het inhuren van een marketingmedewerker. 

Een marketingbureau kan onderzoek doen naar concurrenten, een audit uitvoeren van je huidige marketing assets, je helpen beslissen welke strategieën het beste werken voor jouw bedrijf en deze vervolgens ook uitvoeren.

Over MBY2


Uit onze eigen ervaring maar ook In gesprekken met bedrijven zien we dat er een kloof bestaat tussen hun marketingstrategie en een succesvolle uitvoering daarvan. Kleine en middelgrote bedrijven hebben wel marketingondersteuning nodig, maar geen fulltime CMO. Ze voerden wel de nodige taken uit, maar zagen geen resultaten.

Het is MBY2 haar missie om die kloof te overbruggen

Met onze diensten bieden we bedrijven methodes die hen helpen meetbare marketing strategieën en tactieken te formuleren en deze met succes te implementeren. Onze marketingprogramma’s combineren real-time, virtueel advies en een marketingmix die we aanpassen aan elk van onze unieke klanten. MBY2 is opgericht om marketing te creëren waar mensen van houden en die meetbaar is. Transparant, meetbaar en no nonsens.

Heel simpel gezegd zorgen wij ervoor dat jouw telefoon overgaat of jouw mailbox volloopt met relevant leads. . 

Contact MBY2

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op: 

Mail: hello@mby2.nl
Telefoon: +31 (0)20 215 7566

MBY2 B.V.
www.mby2.nl