7 stappen voor een betere ROI van je marketingcampagne

Marketingcampagnes zijn veel complexer geworden. In de loop van de jaren zijn er verschillende soorten mediakanalen bijgekomen waardoor men media anders is gaan gebruiken. Vooral de online-marketing mogelijkheden zijn enorm gegroeid. 

Online-media maakt het mogelijk om de interactie op te zoeken met je doelgroep. Om als bedrijf succesvol te zijn is een sterke online marketingstrategie een absolute must. Dat maakt de marketingcampagnes beter en kunnen dan meer gestructureerd ingezet worden. Maar hoe stel je deze op? 

Stap 1: Zelfreflectie online aanwezigheid 

Allereerst is het belangrijk om te achterhalen wat de identiteit van je organisatie is en op welke wijze online marketing daar ondersteuning in kan bieden. Wat voor indruk wil je achterlaten met de online aanwezigheid van je organisatie? Als je organisatie bijvoorbeeld een bedrijfsmissie of visie heeft, is het belangrijk om na te gaan hoe de online marketing daaraan bij kan dragen. Zorg ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt wat de toegevoegde waarde van online marketing is voor de organisatie. Vraag jezelf bijvoorbeeld af wat de voordelen zijn van online marketing ten opzichte van offline marketing. Alleen dan pas kan je weten of de online marketing keuzes die je maakt bijdragen aan je organisatie.

Stap 2: Zorg voor een goed plan

Aangezien online marketing een legio aan mogelijkheden biedt, is het maken van een duidelijk plan zeer belangrijk om de juiste koers te blijven varen en het overzicht te houden. Het is niet zozeer dat ik nu adviseer om een enorm plan te gaan schrijven. De basis voor succes is dat je weet waarom het gaat en dat je in één oogopslag een duidelijk overzicht hebt van alles, in welke fase je je bevindt, wat er moet gebeuren om je doelen te behalen en wie waarvoor verantwoordelijk is. 

  • Welke doelstellingen wil ik behalen?
  • Wie is mijn klant?
  • Wat is de klantreis? De stappen die de klant moet maken?
  • Welke media en middelen kan ik gebruiken?
  • Op welke momenten ga ik die inzetten?
  • Wat wil en kan ik dan meten?

Stap 3: Bepaal je doelgroep

De volgende stap is het bepalen van wie je wilt bereiken. Bij deze stap schets je jouw exacte doelgroep en maak je inzichtelijk waar ze zich online bevinden en hoe ze zich online gedragen. Dit doe je door informatie te verzamelen en onderzoek te verrichten over je doelgroep. Belangrijk is om echt in de huid te kruipen van je doelgroep. Dit doe je door met ze in gesprek te gaan, het afnemen van enquêtes en interviews of het gebruiken van tools die inzicht geven op gebruikersgedrag zoals Google Analytics. Hoe specifieker de afbakening van je doelgroep, des te beter je kan inspelen op hun behoeftes.

Tip bij het bepalen van je doelgroep: Persona’s 

Wat mij ontzettend helpt voor het specificeren van je doelgroep is het bedenken van persona’s. Persona’s zijn denkbeeldige personages die je aanmaakt op basis van onderzoek met als doel om verschillende gebruikers van je service, product of services weer te geven. Deze personages zijn dus niet zomaar willekeurige personen die je ter plekke bedenkt, maar profielschetsen van geïdealiseerde personen die echt je doelgroep weerspiegelen naar aanleiding van gedegen onderzoek.

Je geeft de personage een naam, karaktertrekken, uiterlijke kenmerken, persoonlijke visies en behoeftes, enzovoort. Je kunt de beschrijving van persona’s zo uitgebreid maken als je wilt. De sleutel van persona’s is dat je een beter beeld krijgt van je doelgroep en dat je onderzoekt wie je gebruiker werkelijk is. Hoewel persona’s fictieve personen betreffen, kunnen ze juist helpen om je doelgroep echt te laten voelen. 

Stap 4: Kijk naar anderen

Er staat bewust niet: analyseer de concurrenten. Concurrentie komt immers anno nu uit vreemde hoeken. Als je je klant kent met de klantreis, kijk dan op de markt welke andere spelers dezelfde klanten bedienen en op welke manier zij communiceren met de klant.

  • Het is belangrijk dat je begrijpt hoe klanten reageren.
  • Het is goed om te weten hoe anderen media gebruiken.

Stap 5: Kies de juiste middelen en kanalen

Van sociale mediakanalen tot content managementsystemen tot tracking tools: Het aanbod aan onlinemarketingprogramma’s en kanalen is er in overdaad. De kennis die je hebt vergaard in de voorgaande stappen is dan van essentieel belang bij het kiezen van de juiste kanalen. De informatie van je vooronderzoek helpt je met het stellen van de juiste vragen, bijvoorbeeld: Welke kanalen kunnen het beste de boodschap van je organisatie overdragen? Welke tools helpen je het best bij het meten van de gewenste KPI’s? Wat zijn de social mediakanalen waar je doelgroepen zich bevinden?

Ieder online marketingkanaal of tool komt met zijn eigen voor- en nadelen. Lees je dus goed in voor je een kanaal of methode uitkiest. Haal bijvoorbeeld de persona’s die je bedacht hebt in stap 2 voor de geest om na te gaan waar ze zich online bevinden. Wellicht wil je ieder populair online marketingkanaal inzetten, maar houd er rekening mee of dat haalbaar is. Heb je wel de juiste kennis en middelen in huis om de kanalen te onderhouden? Houd daarnaast ook rekening met andere beperkingen zoals de kosten van de kanalen, de moeilijkheidsgraad om alles te leren en de tijd die je eraan wilt besteden. Een aantal voorbeelden van verschillende kanalen en online marketingmethodes om doelgroepen te benaderen zijn:

  • Sociale media marketing (LinkedIn, Facebook, Instagram)
  • Online Advertising
  • Search Engine Optimisation (SEO)
  • E-mail marketing
  • Influencer marketing
  • Affiliate marketing
  • Content marketing (blogs)
  • Video marketing

Stap 6: Stel concrete reële doelen

Nu je weet wat je wilt doen en wie je wilt bereiken, is de volgende stap het opstellen van reële doelstellingen. Probeer om tot de kern te komen van wat je wilt bereiken en je doelen zo concreet mogelijk te maken. Bedenk wat de Key Performance Indicators zijn en de geschikte methodes om dat te meten. Eén van de grote voordelen van online marketing is dat je door middel van online tools veel waardevolle gegevens meetbaar kan maken. Maak daar gebruik van bij het opstellen van je doelen. Door gebruik te maken van online tools kan je abstracte doelen opsplitsen in kleinere, concrete en meetbare doelen.

Stap 7: Meten is weten. Blijf alert en stuur bij waar nodig

Wanneer je alle zes stappen succesvol hebt doorlopen volgt er nog één laatste stap voor de ontwikkeling van een goede online marketingstrategie: Blijf waakzaam. Het online marketing landschap ontwikkelt zich in een rap tempo dus wanneer je even niet oplet, loop je al snel achter. Daarnaast heb je er niets aan om waardevolle gegevens over je gebruikers te verzamelen als je er vervolgens niets mee doet. Het opstellen van een sterke online marketingstrategie kan alleen door altijd alert te blijven en voortdurende aandacht te besteden aan het naleven van je uitgewerkte strategie. Online marketing biedt onnoembaar veel mogelijkheden, maar het is aan jou om dit alles ten volle te benutten.

Het zijn 7 basistechnieken. Als je een paar van deze technieken gebruikt in je eigen campagne zal je zien dat het resultaat verbetert. Heel veel succes! Heb je vragen of hulp nodig om dit te bewerkstelligen, neem dan contact met ons op.

Liefs, Danielle